W dniach 12-13.10.2017r. w Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu odbyło się 2-dniowe szkolenie w formie warsztatu nt.: „Podniesienie umiejętności i kompetencji w zakresie nauczania programowania w edukacji formalnej na wszystkich poziomach edukacyjnych”. Szkolenie realizowane było w ramach grantu Dolnośląskiego Kuratora Oświaty. Realizatorem szkolenia była firma Vulcan.
W trakcie 2 dniowego szkolenia nauczyciele różnych etapów edukacyjnych doskonalili swoje umiejętności w zakresie m.in.:
- metodyki nauczania informatyki na wszystkich etapach edukacyjnych, w tym zagadnień związanych z neurodydaktyką,
- realizacji założeń nowej podstawy programowej kształcenia informatycznego na wszystkich etapach edukacyjnych,
- kształcenia i stosowania myślenia komputacyjnego,
- komunikowania się z uczniem z wykorzystywaniem nowoczesnych form przekazu,
- wykorzystywania elementów programowania wizualnego do rozwiązywania problemów/zagadnień życia codziennego,
- rozwiązywania problemów z różnych dziedzin z użyciem komputera i/lub innych urządzeń cyfrowych,
- sterowania pracą robota lub innego urządzenia – rzeczywistego lub wirtualnego,
- wykorzystywania narzędzi TIK w uczeniu się oraz nauczaniu kodowania i programowania,
- stosowania zasad bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.
Szkolenie rozpoczęło się od konferencji w czasie której trenerzy firmy Vulcan przedstawili następujące zagadnienia:
- Sebastian Wasiołka: „Struktura nowej podstawy programowej kształcenia informatycznego”
- Dariusz Kessel: „Jak realizować proponowaną podstawę kształcenia informatycznego na każdym etapie edukacyjnym?”
- Marcin Kowalewski: „Dlaczego Python?”
Następnie odbyły się pokazy nowoczesnych narzędzi wspierających naukę informatyki tj.: CodeBook, Lego Mindstorms, Scottie Go, Ozobot, Scratch, Baltie.
W kolejnej części nauczyciele poznawali takie zagadnienia jak:
- Gra, jako narzędzie dydaktyczne w kontekście nauki programowania
- Programowanie, nie tylko na zajęciach komputerowych i informatyce
- Metody rozwiązywania różnych rodzajów algorytmów, w tym algorytmów matematycznych na każdym etapie edukacyjnym z wykorzystaniem różnych języków programowania
- Jak uczyć różnych języków programowania?
- Warsztaty dotyczące konstruowania różnych typów zadań/ćwiczeń (złożonych, problemowych, nietypowych, niealgorytmicznych, logicznych) dla uczniów w zakresie poszczególnych wymagań ogólnych
Na podstawie wyników ewaluacji oraz rozmów z nauczycielami biorącymi udział w 2 dniowym szkoleniu można stwierdzić, że zaprezentowane treści są bardzo przydatne w pracy nauczycieli. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że praca była bardzo intensywna, wypracowano wiele praktycznych wskazówek dot. pracy z uczniami oraz kilkadziesiąt aplikacji, kodów i materiałów pomocnych do wykorzystania w czasie pracy na lekcji. Wysoka ocena pracy trenerów przełożyła się na duże zadowolenie uczestników, którzy zgodnie podkreślali, że chętnie będą dalej kształcić się w tym zakresie.